Τρίτη, 26 Μαρτίου 2013

Ο ''mr. Sloane" σε περιμένει στο Γκαράζ ως τα τέλη του Απρίλη...

 του Κώστα Βλουτή

"Στα κατάλληλα χέρια τα ρήματα και τα ουσιαστικά είναι ικανά να προκαλέσουν πανικό", έλεγε και ξανάλεγε... Και σαν  να μη του έφτανε που τα έλεγε, ο ομοφιλόφυλος Τζο Όρτον, αυτή η βασανισμένη στην ουσία ψυχή, τα παίρναγε και στη πράξη... 
Σκοπός του να σοκάρει και να ανατριχιάσει μέχρι το κόκκαλο την συντηρητική Βρετανία...
Ακραία προκλητικός ο τύπος κατόρθωσε να δημιουργήσει "Ορτονική" σχολή με τα έργα του...

Τζο Όρτον
Στη σύντομη αλλά παραγωγική καριέρα του, κατάφερε να συνδέσει το όνομά του με τον όρο "μαύρη κωμωδία" και να καθιερωθεί ως ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους της φάρσας τον 20ού αιώνα. Το "Entertaining Mr. Sloane" είναι το πρώτο θεατρικό έργο του που γνωρίζει επιτυχία. Η πρώτη παράσταση δόθηκε το 1964...

Κι έλα τώρα εσύ να τον ερμηνεύσεις... Σ΄ένα σανίδι πρόκληση από μόνο του, με τις αρχές και τους κανόνες του...
Σ΄ενα παίξιμο που ισορροπεί σε τεντωμένο σκοίνι, σαν ακροβάτης...

"Τα γούστα του κυρίου (τον λες κι έτσι) Σλόαν" είναι ακριβά και ...εξαγοράσιμα με σεξ...
Ο άτιμος τί μοναξιά που νιώθει, αυτή που αξίζει σε κάθε καθίκι του είδους του...
Μήπως όμως δεν έχει και τα κατάλληλα πιόνια-ανθρώπους για να παίξει το παιχνίδι του, το πιο βρώμικο της ζωής του;
Μήπως δεν έχει και την κλωτσιά στα πόδια να σουτάρει ότι του πάει κόντρα στη σατανικότητά του;
Το κορμί και την πουστιά για να "εξαγοράσει" την ...ελευθερία του μετά από δύο φόνους;
Που μπορεί να την πέσει στην Κάθυ και στον Έντι ταυτόχρονα αρκεί να μη γίνει μόνιμος κάτοικος φυλακής;
Κι αυτή η Κάθυ, η σκιά του εαυτού της δηλαδή, που ψάχνει απεγνωσμένα τον Τόμυ, το απόλυτο - κατ΄αυτήν - έρωτα, σε κάθε γκόμενο για να γίνει "μανούλα";
Είναι και που της πήραν το παιδί... 
Της το πήραν; 
Πέθανε; 
Τι σημασία έχει; Η Κάθυ ψάχνει ν΄αγαπηθεί, που δεν θα αγαπηθεί και το ξέρει... Κι όσο το ξέρει δίνει τη μάχη της με τον αδελφό της, αυτόν τον γκέι πλούσιο με τον "καθωσπρεπισμό'', που προτάσσει τα χρήματά του για να εξαγοράσει την ηδονή με άντρα και με ημερομηνία λήξης. Μόνο μη το μάθει η ...γειτονιά πως η... αδελφή του είναι πουτάνα και τί θα πεί που "τόχει τούμπανο κι αυτοί κρυφό καμάρι"...
Κάνουν στενό μαρκάρισμα σα τις μύγες που μόλις ανακάλυψαν το "σκατό" και ποιά θα υπερτερήσει, μπροστά στο άβουλο "κουφάρι" του Σλόαν... 
- Εσύ τί μπορείς να του προσφέρεις Έντι; Μια γυναίκα είναι χρήσιμη και στα πιο μικρά πράγματα! 
- Εγώ του προσφέρω σιγουριά και δουλειά, Κάθυ!!! 
Κι όλο γυροφέρνουν το καθίκι που περιμένει ποιά "καταδίκη" θα ακολουθήσει, αρκεί να μη κάνει φυλακή... 
Έχει σκοτώσει και τον πατέρα τους με κλωτσιές (το μόνο δυνατό σημείο του), που ανακάλυψε τον δόλοφόνο του αφεντικού του στο πρόσωπό του... Έπρεπε να τον ξεπαστρέψει και να ..σαγηνέψει, για μια ακόμη φορά, τ' αδέλφια μη τον καταδώσουν...
 
Απληστία, βία, φυγοπονία, τα ιδεώδη σ΄ενα σαλόνι υγρό έτσι όπως αξίζει στις σκηνές του είδους που διαδραματίζονται τα αίσχη αρρωστημένων μυαλών, στο κέντρο του σκουπιδότοπου μια πόλης...
Είναι μια σκανδαλιστική ιστορία που σε σοκάρει για την ωμότητά της, με σκουπίδια και ψυχές...

Η Μαρία Αμερικάνου, στο ρόλο της Κάθυ, ανακαλύπτει πως ο ρόλος τής υποκλίνεται!
Πιστεύει πως με μια περούκα, ως Κάθυ, μπορεί να εξαπατήσει τον εαυτό της από την καταπίεση, να γίνει μια άλλη σαγηνευτική κι όχι παρατημένη, σεξουαλικά, γυναίκα... Κυλιέται στα πατώματα, ως σύγχρονη ...Κατερίνα Χέλμη και σέρνεται  στον αντρικό ποδόγυρο για μια αγκαλιά και ένα χάδι...
Τρέμει στην ιδέα τής επαναλαμβανόμενης μοναξιάς αν χάσει τον Σλόαν, έτσι όπως έχασε και τον Τόμυ...
Παίζει με την ελαφράδα που αντιμετωπίζει και ο Όρτον κάθε πράξη βίαιη που μπορεί να αποτυποθεί σε ένα ''ευχάριστο", κατά τ΄άλλα, απόγευμα...

Στο ρόλο του Σλόαν, ο Σίμος Σταυρόπουλος, ...άβγαλτος και καλά, που χρειάζεται "μανούλας" αγκαλιά, ιδρώνει και ..στεγνώνει το στόμα του από ...σάλιο για να κλακάρουν οι λέξεις που χρησιμοποιεί κάθε ανδρείκελο μετά από φόνο...
Το παίζει ερωτεύσιμος και ετοιμοπαράδοτος σε κάθε φύλλο χωρίς φραγμούς...
Έχει ...σχέδιο ο Σίμος "Σλόαν", μη τον βλέπεις έτσι... Φαίνεται στο βλέμμα και στη γλώσσα του, όλο.... υποσχέσεις!... Αρκεί να αναπνέει εσαεί τον αέρα της ελευθερίας!...

Είναι και ο Έντι, ο αδελφός της Μαρίας-Κάθυ-Χέλμη...
Αυτός ο γκέι πλούσιος που όλα τα εξαγοράζει με ένοχες σιωπές...
Ο Κυριάκος Ψαρράκος παίζει το ρόλο του ως ..."νεόπλουτος" που... τούλαχε το χρήμα ή και που δούλεψε σκληρά να το αποκτήσει, για να μπεγλερήσει τις ορμές του... H εξουσία και το σεξ είναι σφηνωμένα στο μυαλό του... Σοβαροφανής, ταξικός, καθώς πρέπει, αλλά πάνω απ΄ όλα γκέι διεκδικητής που αρπάζει από την αδελφή του ό,τι αρσενικό μπαίνει σπίτι...

Κι είναι και ο μπαμπάς των αδελφών...
Ο κύριος Κεμπ, ενσαρκώνεται από τον Στέλιο Βέργο, τόσο πειστικά που λες τάθελε ο κώλος του να μπει στο μνήμα... Δεν σταματά λεπτό να χώνεται, με τόση ευκολία, στο ρουθούνι του Σλόαν. Χωρίς να σκεφτεί πως θα άφηνε την Κάθυ ταλαίπωρη ψυχή, χωρίς τη σύνταξή του...
Ξέρεις τί είναι στις μέρες μας να χάνεις γέρο με ...σύνταξη;
Ρώτα την Κάθυ να σου πει, με την ελαφράδα που τη δέρνει και κράτα το ...πλήγμα μιας σκοτεινής σκέψης...

Ο σκηνοθέτης του έργου, Αντώνης Παπαδόπουλος, καταφέρνει να φωτίσει τις σκοτεινές αυτές φιγούρες και να τις φέρει στο φως, όσο αυτές του το επιτρέπουν... Είναι μαύρη κωμωδία, σε μαύρο φόντο και με κόκκινες πινελιές του έρωτα...  Γνώριμα χρώματα, αγαπημένα, ενός σκηνοθέτη με περγαμηνές, έτσι κι αλλιώς...

Το έργο έχει ανέβει στο θέατρο “Γκαράζ” του Κορυδαλλού, που στεγάζεται στο Πνευματικό Κέντρο (Γρ. Λαμπράκη και Καρυταίνης) και παίζεται κάθε Δευτέρα - Τρίτη στις 8 το βράδυ, με εισιτήριο…ό,τι νομίζεις εσύ, από τις 11 Μαρτίου έως το τέλος του Απρίλη...

Αξίζει να το δεις για να ανακαλύψεις πολλά από την άλλη πλευρά, τη σκοτεινή, του εαυτού σου που κρύβεις...

Παίζουν :
Μαρία Αμερικάνου (Κάθυ)
Στέλιος Βέργος (Κέμπ)
Σίμος Σταυρόπουλος (Σλόαν)
Κυριάκος Ψαρράκος (Έντι)
Σκηνοθεσία : Αντώνης Παπαδόπουλος
Χορογραφίες : Βαγγέλης Βρυσάκης
Ήχος  : Λουλούδης Χατζής
Φως : Γιάννης Κριτούλης
Μουσική επιμέλεια : Σίμος Σταυρόπουλος
Σκηνικά : Τάσος Κανάκης